× Hírek Önkormányzat E-Ügyintézés Turisztika Hasznos információk Események Facebook oldalunk Youtube oldalunk Instagram oldalunk
hu

Húsvéti ünnepkör kialakulása

|
2013. március 31. | Egyház
A kereszténység legnagyobb ünnepe, Jézus feltámadásának emléknapja latinul pascha, héberül pészah. A magyar húsvét szó egyrészt a húshagyó keddtől tartó hústilalom végére utal, másrészt arra, hogy Krisztus feltámadása után felvette újra a testet (húst), harmadrészt utal a húsvéti szentáldozásra, mellyel a keresztény hívő teljesíti Jézus felhívását „vegyétek ez az én testem”:

Az Ószövetségi pászka ünnep a zsidók egyiptomi fogságból való szabadulásának emlékünnepe. Jézus ezen a napon ülte az utolsó vacsorát tanítványaival (1Kor 12,14), és a keresztények számára ő maga lett a húsvéti bárány (1Kor 5,7). A keresztények húsvétját a zsidó pászkához az köti, hogy Jézus közvetlenül a zsidó ünnep előtt valószínűleg Kr.u. 30 ápr. 7-én, Pontius Pilátus ítélete nyomán keresztre feszítették és meghalt. Erre emlékezünk nagypénteken, és vasárnap hajnalban feltámadt, ezt ünnepeljük húsvét vasárnap. A keresztények húsvéti hitét, a hitvallás fejezi ki legtömörebben: „harmadnapon halottaiból feltámadt”.  Ez két dolgot jelent számunkra egyrészt az ellenőrizhető húsvéti beszámolóik igazságát (1Kor 15,1-11 vö. Mk 16,1-8 Mt 28, Lk 24, Jn 2021f), mely a tanítványok tapasztalataira épül. Másrészt Krisztus feltámadása a mi föltámadásunk bizonyítéka is, mert benne megjelent az új teremtmény (2Kor 5).

A zsidók húsvétot Niszán 14-15 napján ünnepelték, mely nap a hét bármely napjára eshetett, a holdévre épülő naptár szerint. A keresztények átvették ezt a szokást, bár egyébként szoláris naptárt használtak. Az ószövetségi ünnepet azonban új értelemben ünnepelték (1Kor 5,7-8), a kovásztalan kenyér a tisztaság, a Vörös tengeren való átkelés a keresztelés szimbóluma lett, és a húsvéti bárány a keresztények számára Krisztus lett. A 2. században Alexandria, Jeruzsálem és Róma egyházai a Niszán 14 nap utáni vasárnapon ünnepelték a Húsvétot, amely gyakorlat egyre inkább terjedt. 325-ben a niceai zsinat elő is írta a húsvét vasárnapi ünneplését a tavaszi napéjegyenlőséget követ első holdtölte utáni vasárnapra téve az ünnepet. Ez robbantotta ki a húsvét vitát, amely fájdalmasan megossza a keresztény közösségeket, és ezért nem ünneplik egy időben Jézus feltámadását a keleti és a nyugati keresztények.

A 4. századig egyetlen liturgia fogta össze az ünnepet, amely éjszaka kezdődött és hajnalban az un. vigliai misével zárult. A 4-6. századig gyakorlat volt, hogy ezen az éjszakán keresztelték meg az újonnan egyházba lépő tagokat. A 4. századtól ismeretes a fény rítus kapcsolódása a húsvéti szertartáshoz egyiptomi hatásként. A 6-16 századi korszakban megrövidült Európában a szertartás, és a feltámadás ünneplése szombat későeste lett, vagy éjfél előtt befejezték a liturgiát. Nagy Szt. Gergely pápa (590-604) a korai vigiliai mise mellett még egy újabbat is előírt. A 9. században a szertartás a déli órákban kezdődött és a mise du. 3 körül ért véget. A 14. században már délelőtt is lehetett a vigilia misét mondani. 1570-ben a Trienti zsinat misekönyve ezt a szokást szentesítette. Az Alpoktól északra a mezőgazdasági munkák miatt megrövidítették a húsvéti hét ünneplését három napra. 1955-ben nagycsütörtökön a szertartásoknak 17-20 óra között kellett történnie, nagypénteken 15-18 óra között tartották a liturgiát, nagyszombat éjfélkor kezdték a szertartást, de anticipálni lehetett, de semmiképpen nem lehetett este 8 előttire tenni az ünneplést.

Húsvét vigíliájának szertartása rendhagyó, kezdődik a húsvéti fény megáldásával, folytatódik az Exultet, a húsvéti örömének eléneklésével. Majd a sötét templomban ószövetségi olvasmányok hangzanak el az üdvösségtörténet legfontosabb eseményeiről, az evangélium olvasásakor gyújtanak világosságot és szólal meg az orgona és kezdődik az ünnepélyes szentmise. Ebben a misében történik a keresztvízszentelés is, és a jelenlévő katekumeneket ezzel keresztelik meg a mise alatt. A mise végén a föltámadási körmenet az oltáriszentséggel zárja az ünnepet. A tűz szentelés, a 8. században, a frank birodalomban jött divatba, a pogány tavaszi tüzek ellensúlyozására. A húsvéti gyertya szertartás a gall liturgiából került a húsvéti szertartásba. A keresztség szentségének kiszolgáltatása ősegyházi gyakorlat volt.
A tavasz kezdetén a húsvéti ünnepség sorozat, nem csak az újra éledő természetre, hanem a vallási múlt áttekintése után a derűs örök életre is figyelmezteti a keresztényeket. Ebben az értelemben boldog reményteli Húsvétot kívánok mindenkinek, az ortodox egyház hagyományos köszöntésével: "Krisztus feltámadt! Valóban feltámadt!"
 

További hírek

34 napirendi pontot tárgyalt 2025. február 20-án Algyő Nagyközség Képviselő-testülete.

2025. március 25. | Önkormányzat Bővebben

Azokat a családokat várják a Bóbita Bölcsődébe április 28-án és 29-én, akik a 2025/26-ös nevelési évben bölcsődei szolgáltatást szeretnének igénybe venni. Délelőtt 9 és délután 3 óra között van mód a beiratkozásra a Tiszavirág utca 44. szám alatti intézményben.

2025. március 24. | Oktatás Bővebben

A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Agrárügyi Főosztály Élelmiszerbiztonsági és Állategészségügyi Osztálya CS/I01/00657-5/2025. sz. határozata alapján Algyő Nagyközség közigazgatási területére 2025. március 31. – 2025. április 20-ig ebzárlatot és legeltetési tilalmat rendelek el!

2025. március 24. | Gazdaság Bővebben

Ezúton értesítjük a tisztelt lakosságot, hogy Algyő Nagyközség Önkormányzata megbízásából a Kastélykert utcán a kivitelező megkezdi az útfelújítási munkálatok következő szakaszát, ezért 2025. március 24-től teljes szélességben lezárásra kerül a Kastélykert utca a településkaputól a Téglás utcáig.

2025. március 22. | Önkormányzat Bővebben

Teltház előtt játszotta Vörös Edit, Teremi Trixi, Szirtes Gábor és Csere László az Asszonykám adj egy kis kimenőt! című darabot. Az előadás egy operett betétekkel tűzdelt kabaréműsor volt, amellyel két felvonáson keresztül örvendeztették meg a közönséget.

2025. március 21. | Kultúra Bővebben

×